Брендън Бърнард,
"LA Weekly"Тролхетен, Швеция, възможно най-неподходящото време за интервю с Ларс фон Триер. Новият му филм
"Догвил" в който Никол Кидман играе мистериозна бегълка(първоначално приветствана, след това многократно изнасилвана от жителите на малко градче в Скалистите планини) е пуснат по кината в Европа преди месеци. Едва сега филмът се върти в Щатите-точно преди режисьорът да започне снимките на продължението "Мандърлей".
"Мандърлей" е вторият филм в замисляната трилогия "САЩ-Страна на възможностите" и разказва за ужасния живот в плантация с роби в Алабама през 30-те. В Тролхетен където се снима филмът, основната новина е, че
Дани Глоувър ще долети за няколко дни. По-голяма част от актьорите и екипа е се е събрала и е странно да видиш толкова много чернокожи, в луксозен хотел в дълбоката шведска провинция.
Без съмнение фон Триер би се радвал да чуе това, доколкото обърканите очаквания, особено тези на американците, са нещо което той обича. Страхът му от летене, може и да му е попречил да посети Щатите, но със сигурност няма да го спре в опитите му да ни дразни. Когато "Догвил" беше показан на фестивала в Кан, където вдигна страхотна врява, фон Триер пожела изкачването му по червения килим с Никол Кидман под ръка да бъде озвучено от "The Star-Spangled Banner", в изпълнение на Джими Хендрикс. Искането му не беше уважено. На последвалата пресконференция режисьорът настоя за кампания "Свободна Америка", в отговор на кампанията "Свободен Ирак", подета от Джордж Буш.
"Просто така чувствам нещата", обясни датчанинът с румено лице и предизвикателен поглед, докато святкаха светкавиците на фотоапаратите, "Виждам доста глупости в Америка".
Във фоайето на хотела, в който е отседнал фон Триер, се натъквам на актьора Исаак де Банколе, сподвижник на Джим Джармуш, роден в Бряг на Слоновата кост, понастоящем обитаващ Манхатън, Нигерия и Париж. Както и на
Жавон Принс, чернокож театрален актьор от Англия. Двамата седяха, опитвайки се да решат какво да правят със свободния си съботен следобед. В Тролхетен (наричан още Троливуд) не се случват Бог знае какви неща въпреки, че ми казаха, че предишната вечер няколко човека от екипа направили истинско шоу за местните, в местна дискотека. По земята все още има сняг, повечето от тротоарите са заледени и прозорците на пътническите агенции сияят с ярки цветни реклами на шведски моми и юнаци, които се прегръщат и целуват на тропически плажове. Доколкото знам, в Тролинген няма тролове, въпреки че хотелът ми гъмжи от деца - дребни тевтончета тичащи нагоре-надолу по коридорите, с шапки за ски и въртейки изкусно пластмасови стикове за хокей.
В нощта преди срещата ми с Ларс фон Триер вечерях с продуцента на "Догвил",
Вибеке Винделов. Тя ми каза, че фон Триер е запален градинар и също така адски интелигентен (всеки набляга на това му качество). Домошар е и има жена и четири деца. Когато Вибеке има битов проблем с водопровода или компютъра, тя се допитва до Ларс какво да прави. "Какви филми обича да гледа, когато иска да си почине?", питам я аз. "Неща като "Матрицата. Определено не Бергман, леки филми", отговаря Вибеке.
С други думи - нищо подобно на "Догвил". Филмът е заснет на полупразна сцена (с тебеширени знаци по пода, които обозначават улиците и къщите) и с актьори, които се правят, че отварят и затварят несъществуващи врати. "Догвил" е микс от театър и кино в стил "Брехт" и едва ли ще стои особено добре в мултиплексите.
"Осемдесет процента от това което влиза в главата ми е от американски произход", беше казал веднъж фон Триер. "Догвил" е опит за конструиране на въображаема версия на Щатите и подобно на много от филмите на Ларс фон Триер е нещо като приказка. Все пак режисьорът е роден в страната на Ханс Кристиян Андерсен. Технически погледнато, "Догвил" е комбинация на перфектна операторска работа и минималистично въображение. В него участват Пол Бетани,
Лорен Бакол,
Джеймс Каан,
Клое Севини,
Бен Газара и
Филип Бейкър Хол - все актьори от първа дивизия във филм, от който Холивуд би изпитал единствено върховна погнуса.
Следва продължение>>