Мебели - филмови звезди
Теменужка Захариева, интериорен дизайнер
"Истинската звзда в този филм всъщност е декорът, блестящият сценичен дизайн..." - това е изречение (с което съм изцяло съгласна) от една американска рецензия за филма "Долу любовта" с Рене Зелуегър, който гледахме и на нашите екрани миналата година . Вероятно всички са запомнили розовите фотьойли в апартамента на Барбара Новак(Зелуегър), както и впечатляващия като цело интериор, проектиран в тон с тоалетите й.
В някои рецензии за "Долу любовта" даже се казва: "Сценичният дизайн и костюмите … са единствената причина да се гледа този филм". Разбира се, има и положителни оценки за него, но този цитат обобщава преобладаващото мнение по отношение на дизайна: независимо дали харесват филма или не, критиците не отричат огромното удоволствие от гледането му. Всъщност целият дизайн на интериорите, заедно с дизайна на костюмите, имат за цел да внушат една специфична атмосфера, характерна за 60-те години на миналия век и по-точно за филмите от това време. Доста често в киното мебелите и модата са тези, които отразяват естетиката и стиловете на разглеждания период и помагат да се създаде пододящата атмосфера и настроение. А в "Долу любовта" сценичният дизайн безпогрешно пресъздава Ню Йорк от 60-те така, както е показван в тогавашните филми. Тогава мебелите от т. нар. модерна класика са били най-популярни.
Мисля си, че сценичният дизайн е само едно от лицата на интериорния дизайн. Може би по-интересното лице, защото задачата е ясно поставена, периодът и стилът конкретно определени, а резултатът остава в историята! Дори завиждам на сценичните дизайнери за това и винаги, когато гледам филм, вниманието ми неизменно е насочено и към интериора и всички детайли на дизайна му. Подозирам, че това далеч не е само мой навик. Обикновено филмите са източници на вдъхновение и за обзавеждането на много домове.
В "Долу любовта" много от основните сцени се развиват в елегантния, просторен и сякаш прекалено захаросан хол на главната героиня. Там, като център на действието е група от мебели за сядане, между които най-запомнящо се е присъствието на фотьойла "The womb chair", който много харесвам. "Утробата" е част от серията мебели, с които Еееро Сааринен и Чарлз Еймс съвместно печелят първа награда в конкурса, организиран от Музея за модерно изкуство, Ню Йорк през 1940 г. Той носи името "Organic Design in Home Furnishings" (Органичният дизайн в обзавеждането на дома) и се организира от департамента за индустриален дизайн. Производители и доставчици на мебели били убедени да го спонсорират, но в началото на 40-те години на миналия век индустрията все още не притежава необходимите технологии и ноухау за масовото производство на седалките с меки извивки от триизмерно формован шперплат. Херман Милър подкрепя експериментите на Сааринен за доста дълъг период от време и когато моделите са произведени и така постигат милионно разпространение. Компанията - преди това съвсем незначителна - се разраства бързо.
Сааринен и Еймс разработват своите ранни модели в работилниците на "Cranbrook University", ръководени от бащата на Ееро, финландският архитект Елиел Сааринен. Двамата всъщност са част от малък кръг архитекти и художници, включващ също така и скулпора Хари Бертоя, Рей Кайзер (бъдеща съпруга и партньор на Еймс) и Флорънс Шуст, която по-късно създава известната мебелна компания "Knoll International" заедно съсъпруга си Ханс Нол. Това са хората, които ще окажат решително влияние за развитието на американския дизайн в следващите години. Повечето от мебелите, които те създават, са част от модерната класика и днес се използват непрекъснато. Както от интериорни дизайнери и съставители на рекламни каталози, така и от сценографите, създаващи декори за киното. Мебелите от модерната класика често служат като статус-символ в много съвременни интериори, или като акцент, придаващ тежест на съответата среда.
"Работата върху "Долу любовта" ми позволи да използвам моите любими модели от обичаните от мен архитекти от средата на миналия век Мийс Ван дер Рое, Ееро Сааринен, Ричард Нойтра и Алвар Аалто и да създам един по-впечатляващ свят с предмети от този период", казва дизайнерът на продукцията Андрю Лоуз.
"В апартамента на Барбара боядисахме тапицерията на два фотьойла на Сааринен, за да подхождат точно на розовата й рокля", разказва декораторът на продукцията Дон Диърс. Всичко е координирано - от костюмите, вдъхновени от Живанши и Касини, до мебелите на Херман Милър и "Knoll", които присъстват навсякъде. Всъщност "главната роля" в обширния луксозен апартамент на Барбара Новак, изпълнен изцяло в бяло и розово, се изпълнява от двата фотьойла-утроби.
Като ключов компонент на всеки филм, сценичният дизайн отразява естетиката и стиловете на съответния период. Той демонстрира силата на зрителната среда да създава настроения и фокусира вниманието, да служи като определящ фон, а също така и да разказва на зрителя за съвременните интериорни тенденции. Впечатляваща и стилна до най-малкия детайл, сценографията в "Долу любовта" отразява популярността на модерния дизайн от средата на миналия век и може би носталгията по един обичан от американците период на оптимизъм, нови идеи и технологии, период на нов начин на мислене.
>>Теменужка Захариева е интериорен дизайнер в студио "TemZa Design". Интересува се от сценографията в киното. Можете да се свържете с нея на: trendoffice7@gmail.com
"Истинската звзда в този филм всъщност е декорът, блестящият сценичен дизайн..." - това е изречение (с което съм изцяло съгласна) от една американска рецензия за филма "Долу любовта" с Рене Зелуегър, който гледахме и на нашите екрани миналата година . Вероятно всички са запомнили розовите фотьойли в апартамента на Барбара Новак(Зелуегър), както и впечатляващия като цело интериор, проектиран в тон с тоалетите й.
В някои рецензии за "Долу любовта" даже се казва: "Сценичният дизайн и костюмите … са единствената причина да се гледа този филм". Разбира се, има и положителни оценки за него, но този цитат обобщава преобладаващото мнение по отношение на дизайна: независимо дали харесват филма или не, критиците не отричат огромното удоволствие от гледането му. Всъщност целият дизайн на интериорите, заедно с дизайна на костюмите, имат за цел да внушат една специфична атмосфера, характерна за 60-те години на миналия век и по-точно за филмите от това време. Доста често в киното мебелите и модата са тези, които отразяват естетиката и стиловете на разглеждания период и помагат да се създаде пододящата атмосфера и настроение. А в "Долу любовта" сценичният дизайн безпогрешно пресъздава Ню Йорк от 60-те така, както е показван в тогавашните филми. Тогава мебелите от т. нар. модерна класика са били най-популярни.
Мисля си, че сценичният дизайн е само едно от лицата на интериорния дизайн. Може би по-интересното лице, защото задачата е ясно поставена, периодът и стилът конкретно определени, а резултатът остава в историята! Дори завиждам на сценичните дизайнери за това и винаги, когато гледам филм, вниманието ми неизменно е насочено и към интериора и всички детайли на дизайна му. Подозирам, че това далеч не е само мой навик. Обикновено филмите са източници на вдъхновение и за обзавеждането на много домове.
В "Долу любовта" много от основните сцени се развиват в елегантния, просторен и сякаш прекалено захаросан хол на главната героиня. Там, като център на действието е група от мебели за сядане, между които най-запомнящо се е присъствието на фотьойла "The womb chair", който много харесвам. "Утробата" е част от серията мебели, с които Еееро Сааринен и Чарлз Еймс съвместно печелят първа награда в конкурса, организиран от Музея за модерно изкуство, Ню Йорк през 1940 г. Той носи името "Organic Design in Home Furnishings" (Органичният дизайн в обзавеждането на дома) и се организира от департамента за индустриален дизайн. Производители и доставчици на мебели били убедени да го спонсорират, но в началото на 40-те години на миналия век индустрията все още не притежава необходимите технологии и ноухау за масовото производство на седалките с меки извивки от триизмерно формован шперплат. Херман Милър подкрепя експериментите на Сааринен за доста дълъг период от време и когато моделите са произведени и така постигат милионно разпространение. Компанията - преди това съвсем незначителна - се разраства бързо.
Сааринен и Еймс разработват своите ранни модели в работилниците на "Cranbrook University", ръководени от бащата на Ееро, финландският архитект Елиел Сааринен. Двамата всъщност са част от малък кръг архитекти и художници, включващ също така и скулпора Хари Бертоя, Рей Кайзер (бъдеща съпруга и партньор на Еймс) и Флорънс Шуст, която по-късно създава известната мебелна компания "Knoll International" заедно съсъпруга си Ханс Нол. Това са хората, които ще окажат решително влияние за развитието на американския дизайн в следващите години. Повечето от мебелите, които те създават, са част от модерната класика и днес се използват непрекъснато. Както от интериорни дизайнери и съставители на рекламни каталози, така и от сценографите, създаващи декори за киното. Мебелите от модерната класика често служат като статус-символ в много съвременни интериори, или като акцент, придаващ тежест на съответата среда.
"Работата върху "Долу любовта" ми позволи да използвам моите любими модели от обичаните от мен архитекти от средата на миналия век Мийс Ван дер Рое, Ееро Сааринен, Ричард Нойтра и Алвар Аалто и да създам един по-впечатляващ свят с предмети от този период", казва дизайнерът на продукцията Андрю Лоуз.
"В апартамента на Барбара боядисахме тапицерията на два фотьойла на Сааринен, за да подхождат точно на розовата й рокля", разказва декораторът на продукцията Дон Диърс. Всичко е координирано - от костюмите, вдъхновени от Живанши и Касини, до мебелите на Херман Милър и "Knoll", които присъстват навсякъде. Всъщност "главната роля" в обширния луксозен апартамент на Барбара Новак, изпълнен изцяло в бяло и розово, се изпълнява от двата фотьойла-утроби.
Като ключов компонент на всеки филм, сценичният дизайн отразява естетиката и стиловете на съответния период. Той демонстрира силата на зрителната среда да създава настроения и фокусира вниманието, да служи като определящ фон, а също така и да разказва на зрителя за съвременните интериорни тенденции. Впечатляваща и стилна до най-малкия детайл, сценографията в "Долу любовта" отразява популярността на модерния дизайн от средата на миналия век и може би носталгията по един обичан от американците период на оптимизъм, нови идеи и технологии, период на нов начин на мислене.
>>Теменужка Захариева е интериорен дизайнер в студио "TemZa Design". Интересува се от сценографията в киното. Можете да се свържете с нея на: trendoffice7@gmail.com
0 Comments:
Публикуване на коментар
<< Home