Лоне Шерфиг-Предизвикахме високобюджетното кино
Пионер: Шерфиг се прочу с "Италиански за начинаещи"-първата догма-комедия
Лоне Вреде Шерфиг е родена през 1959 г. в Дания. Завършва Датската филмова академия през 1984 г. и дебютира с филма The Birthday Trip(1990), който е селекциониран за участие в Берлинския кинофестивал. През 1998 г. Шерфиг режисира втория си филм On Our Own (1998). Истинския си пробив режисьорката прави през 2000 г. с романтичната догма-комедия "Италиански за начинаещи". Филмът грабна четири награди на Берлинале 2001, между които и Сребърна мечка. Той се превърна в тотален хит и беше номиниран за наградите "Бодил" и "Гоя". "Уилбър иска да се самоубие"(2002), последният филм на Шерфиг, е заснет на английски в Шотландия. Консултант на сценария е Ларс фон Триер.
През 2001 г. Шерфиг гостува на 5-ия София Филм Фест, за да представи "Италиански за начинаещи" пред българска публика. Филмът беше част от първата панорама на течението Догма 95 у нас. Режисьорката беше придружавана от актрисата Ан Елеонора Йоргенсен, която изпълнява една от централните роли в "Италиански за начинаещи". Интервюто по-долу е взето часове преди премиерата на филма в София и се публикува за пръв път.
CINEASTE: Какво ви привлече, за да направите филм според каноните на Догма 95?ЛОНЕ ШЕРФИГ: Най-вече свободата, която имам като режисьор. Можех да работя с много малък екип и малко екипировка и да постигна това, което съм си поставила предварително като цел.
Италиански език: Петер Ганцлер(вляво) и Ларс Каалунд в "Италиански за начинаещи
CINEASTE: Как се роди идеята за "Италиански за начинаещи"?
Л. Ш.: Исках да направя филм, който да бъде сниман в близката болница, пекарна, стадион. Имах желанието да работя с точно определени актьори и затова написах сценария за тях. Включих и гореизброените места, които се намират в околностите на студиото. Филмът трябваше да е евтин.
CINEASTE: Колко е бюджетът на "Италиански за начинаещи"?
Л. Ш.: Около един 1 млн. долара.
CINEASTE: Значи Догма 95 е начин да направиш нискобюджетен филм?
Л. Ш.: Да, но бих искала да гледам и високобюджетни догма-филми. Обетът ти дава свободата да работиш с малък бюджет без да се чувстваш фрустриран от това. Основното е това-можеш да направиш евтин филм. Актьорите носят костюмите си, сами се гримират. Така те са част от филмовия екип, за разлика от повечето обикновени продукции?
CINEASTE: Познавахте ли Ларс фон Триер и останалите от Братството, когато за пръв път чухте за Догма?
Л. Ш.: Да, чух за Догма 95 през 95-а (смее се), когато се роди течението. Познавах някои от членовете, в това число и Ларс. Но има и много други догма-режисьори от други страни, които не познавам. Не трябва да си един от братята (Ларс фон Триер, Кристиян Левринг, Томас Винтерберг и Сьорен Крагх Якобсен-б. а.), за да направиш филм. Ето защо доколкото на мен ми е известно съществуват 52 филма.
CINEASTE: Има дори азиатски догма-филми. Могат ли "Десетте божи заповеди" да бъдат приложени при документалното кино или те се отнасят само за игралните филми?
Л. Ш.: Разбира се. Идеята беше да предизвикаме високобюджетното кино и да го накараме да разказва по-добри истории. Не съм чувала някой да е използвал постулатите на Догма 95 в документалното кино, но това не означава, че има забрана. Все още не сме сформирали догма-полиция, която да бди за спазването на заповедите(смее се).
CINEASTE:Какво представлява догма-секретариатът в Копенхаген?
Л. Ш.: Просто група студенти, които се грижат за сертифицирането на догма-филмите, които получаваме от цял свят. Те работят в едно от студията, което продуцира догма-филми (става въпрос за а, в малък офис, който се опитва да осигури по едно копие от всеки догма-филм. Можете да се свържете с тях по интернет, на адрес www.dogme95.dk.
CINEASTE: Възможно ли е даден филм да не получи сертификат?
Л. Ш.: Не мисля. Всеки би се съгласил с това, че няма 100%-ов догма-филм. Всички ние лъжем по един или друг начин. Аз се опитах да не го правя и не успях. Ще ви дам един пример. Ако приближа тези две чаши, за да ги вкарам в кадър, вече съм излъгала, нали така? Всеки режисьор влияе по някакъв начин на нещата от реалността. Затова няма 100%-ов догма-филм.
CINEASTE: Списание Sight and Sound подхвърли, че Догма 95 е поредният рекламен трик, с който някои режисьори искат да популяризират филмите си?
Л. Ш.: Не знам, може би. Не мога да говоря от името на всички режисьори, но в Дания, първите филми бяха толкова успешни, че ефектът беше по-скоро обратен. Хората бяха преситени от данданията около Догма 95, когато започнах да снимам "Италиански за начинаещи". Ето защо не трябваше да споменаваме пред пресата, че това е догма-филм. Журналистите ни предупреждаваха да не казваме, че това е поредният филм от това течение, защото хората са отегчени.
CINEASTE: Познавате се с Ларс фон Триер. С какво се занимава той в момента?
Л. Ш.: Подготвя новия си игрален филм.
CINEASTE: Знаете ли как се казва?
Л. Ш.: Ъ-ъ-ъ. (с известно колебание)Мисля, че беше "Догвил".
CINEASTE: Може би е свързано с Догма 95?
Л. Ш.: Не, това е име на град?
CINEASTE: Защо предпочитате видеото пред традиционната 35-мм лента?
Л. Ш.: (с тих глас)Всъщност не съм сигурна, че можете да напишете името на новия филм на Ларс. Мисля, че все още е тайна. Няма значение, но все пак по-добре ще бъде да не го пишете.
Предпочитам да снимам на 35-мм лента. Когато снимах "Италиански за начинаещи" бях притисната от бюджета и затова избрах да снимам на видео. "Последната песен на Мифуне" е сниман на 35-мм лента, The King Is Alive също, но си мисля, че камерата в случая, е това, което има значение. Стандартната кинокамера е тежка и трудноподвижна. Освен това на видео можеш да заснемеш повече суров материал. Бих желала "Италиански за начинаещи" да е заснет на лента.
CINEASTE: Някои хора обвиняват Догма 95 в елитарност?
Л. Ш.: Филмовото обрудване е толкова евтино днес. Киното беше елитарно преди заради целулоида, актьорите и цялата тази снимачна техника. В известен смисъл, то беше като политиката-привилегия за малцина. Но ние демократизирахме ситуацията и днес всеки може да направи догма-филм. Течението не беше замислено като елитарно. И едно от доказателствата за това е, че според каноните, името на режисьора не бива да присъства в титрите. С това сякаш казваме: "Това не е моето произведение на изкуството, това е просто филм".
CINEASTE: Как беше приет "Италиански за начинаещи" от датската публика?
Л. Ш.: Изключително добре. Все още върви в около петдесет кина и е гледан от около 20% от датчаните. Беше по-добре приет, отколкото очаквах в началото.
CINEASTE: Смятате ли, че Догма 95 повлия по някакъв начин върху начина на правене на филми като цяло?
Л. Ш.: Лошото е, че показахме на света, че можеш да направиш филм почти без пари. Сега е време да обясним, че за да направиш филм все пак се нуждаеш от екип. Хубавото е, че след като направиха първия си догма-филм, хората си казаха- "Не искаме да правим кино по този начин. Искаме да правим по-добри филми, но с екип и техника". Така всички режисьори направиха големи филми, след малките догма-филми, заснети с ръчна камера.
CINEASTE: В "Розета" на братя Дарден камерата също е ръчна.
Л. Ш.: Не мисля, че "Розета" е повлиян от догма-естетиката, защото това е един доста минималистичен филм. А иначе ръчната камера винаги е имала своето място в киното.
CINEASTE: Въпрос и към двете. Как Десетте божи заповеди на Догма 95 повлияха върху работата ви?
АН ЕЛЕОНОРА ЙОРГЕНСЕН: Най-ценен беше контактът с Лоне през цялото време. Важна е историята, а не стилистиката на филма. Освен това, когато по време на снимки преценявах, че нещо ще свърши работа на екрана, просто го правех. Догма развързва ръцете на актьорите.
Л. Ш.: Определено за актьорите най-важна е свободата. Аз като режисьор получих шанса да направя филм, така както бих искала да го направя. "Италиански за начинаещи" е много лек филм, с доста повече хумор, отколкото в останалите догма-филми. Когато спазват каноните на Догма, актьорите работят повече от обичайното. Няма музика, декори, костюми. Всичко е актьорство, актьорства, актьорство. И това е добре за нас, защото в Дания нямаме много филмови звезди.
Етикети: актриси, европейско кино, интервюта, режисьори, СФФ
0 Comments:
Публикуване на коментар
<< Home