29.12.2004 г.

Finding The Story Inside


Откривател: Аменабар направи Кидман звезда с трилъра си "Другите"

В последния брой за тази година, сп. "Нюзуик" постави на корицата испанският режисьор Алехандро Аменабар, нашумял с трилъра "Другите". Аменабар е една личностите, която ще изпъкне на кинохоризонта през 2005-а и е представен подробно в рубриката "Who's next". Тепърва предстои да разберем дали са били прави в избора си редакторите на списанието.

Испанският режисьор който направи Кидман звезда не се вдъхновява от Холивуд, а от своята собствена визия

Шон Смит

Newsweek International

Ако не беше Алехандро Аменабар, Никол Кидман нямаше да стане филмова звезда. 32-годишният испанец написа и режисира "Другите", готическа история за духове, която през 2001 г. събра $210 млн. приходи по света и извади Кидман от дългата сянка на нейния бивш съпруг Том Круз, давайки и неин собствен блясък. Нещо по-важно, "Другите" е блестящ филм-визуално потресаващ и ужасяващ, без баналните "патерици" на специалните ефекти и кръвта. Това беше първият (и единствен) англоезичен филм на Аменабар. Холивуд незабавно започна да чука на вратата му с всеки плашещ сценарий, но Аменабар отказваше всички предложения.
"Разбирам, че Холивуд е Меката на много режисьори, но аз дори нямам агент в Щатите," заяви режисьорът по телефона от дома си в Испания."Вълнувам се от историите, които искам да разкажа и не се стремя към Холивуд".



Заедно: Хавиер Бардем и Белен Руеда в The Sea Inside

The Sea Inside, последният филм на Аменабар, е тиха, мощна драма, базирана на истинската история на Рамон Сампедро, който парализиран от врата надолу при катастрофа води 30-годишна кампания в Испания за защита на евтаназията и правото да умре. Филмът в който главната роля е поверена на номинираният за "Оскар" Хавиер Бардем (Before Night Falls), получи две номинации "Златен глобус" (за най-добър актьор и за най-добър чуждестранен филм) и може лесно да получи карт бланш на тазгодишните "Оскар"-и в същите категории. Най-изненадващото нещо в "The Sea Inside" е колко поразяващо различен е той от "Другите", както и от ранните филми на Аменабар, включително и от заплетения "Abre los ojos"(1997), с участието на Пенелопе Круз (в англоезичния римейк "Ванила Скай" освен нея участва и Том Круз). "The Sea Inside" се различава и от "Thesis", пълнометражният му дебют, който разказва за студентка по кино, която се натъквана истински snuff филм, докато подготвя дипломната си работа.
"The Sea Inside" е деликатен и прочувствен филм, който се движи най-вече от характерите, а не от сценария. Всъщност всеки от филмите на Аменабар е толкова различен като визия и тон, че е трудно да се повярва, че са режисирани от един и същи човек."Това което се опитвам да постигна с всеки филм е да променя напълно стила си, начина си на работа", казва Аменабар. "В Холивуд често искат да повтаряш това, което което си правил и преди, но снимането на филми е много лично за мен. То е като да предприемеш пътешествие, а след това да искаш да вземеш, да поканиш публиката да преживее това пътешествие".
Пътят на Аменабар към киното е доста криволичещ. Роден в Чили, той напуска страната със семейството си, за да избяга от диктатурата на Пиночет, като се установява в Мадрид. "Трудно е да работиш, ако нямаш свобода", казва Аменабар. "Винаги се чудя какво ли би станало, ако бях останал в Чили, щях ли въобще да се занимавам с кино". Като момче режисьорът не обръщал особено внимание на киното.
"Имах много спокойно детство, просто си рисувах или четях. Не ходехме често на кино и не гледахме толкова телевизия. Майка ми винаги окуражаваше мен и брат ми да се занимаваме с креативни неща, но аз не разбирах наистина какво значи правенето на кино". Страстта се пробужда от филмите на един американски режисьор. "Започнах да ходя в киното като тийнейджър и помня, че гледах "Извънземното", а по-късно и "По следите на изчезналия кивот" и осъзнах, че един и същ човек е правил и двата филма". Всъщност Стивън Спилбърг продължава да влияе върху режисьора: "Спилбърг, Хичкок и Кубрик са трите ми киноикони", твърди Аменабар.
Режисурата на Аменабар най-често е сравнявана с тази на последните двама. Подобно на Хичкок, Аменабар притежава дарбата да създава съспенс. Испанецът често използва пространството и архитектурата, за да подчертае изолацията на персонажите си, подобно на Кубрик. Аменабар започва да свири на пиано на 10 и композира саундтраците на всичките си си филми.
Аменабар е вундеркиндът на испанската филмова индустрия. Той печели две награди "Гоя" (испанският еквивалент на "Оскар") за най-добър дебютиращ режисьор и оригинален сценарий за филма "Thesis" през 1997-ма, както и осем "Гоя" за "Другите" през 2001 г. Ето защо е почти сигурно, че в края на февруари другата година, Аменабар и легендарния Алмодовар ще бъдат заедно в "Кодак Тиътър" през нощта на Оскарите. Но за разлика от повечето чуждестранни режисьори, Аменабар, подобно на Алмодовар, не показва особено желание да емигрира в Щатите. "Педро е абсолютно свободен и добре приет по целия свят", казва Аменабар. "Не му се налага да снима филм на английски, за да привлече зрителите". Същото е и при Аменабар. "Ако се появи наистина страхотен сценарий, който трябва да бъде сниман в Щатите, ще го направя. Но ако това е Франция, или Япония-ще отида там. Историята е това което ме движи". Историята е това, което движи и неговите филми.

Technorati profile

Powered by Blogger

Creative Commons License