"Мюнхен" на Спилбърг
През 1972 г. по време на летните Олимпийски игри в Мюнхен, единадесет израелски спортисти са отвлечени от палестински терористи. След неуспешен опит за освобождаване на заложниците от германските власти, те са убити.
След събитията в Мюнхен, израелската министър-председателка Голда Мейер сформира наказателен отряд, който да издири и убие единадесет знакови фигури, свързани с атентата в баварската столица. Водач на групата е агентът от МОСАД Авнер Кауфман(Ерик Бана). Сред контратерористите има специалист по експлозивите(Матио Касовиц), "чистач", който заличава следите след всяко покушение(Киъран Хайндс), фалшификатор на документи(Ханс Цишлер) и перфектен стрелец(Даниъл Крейг, познат като новия Джеймс Бонд). Информацията за местонахождението на мишените се осигурява от мистериозен парижанин(Матио Алмарик) и неговият баща(Майкъл Лонсдейл като френски вариант на дон Вито Корлеоне).
Това накратко е историята в "Мюнхен". Филмът е богат на детайли, с интрига и напрежение. Костюмите и декорите са перфектно изпипани и връщат зрителя в началото на 70-те години.
Сценарият на "Мюнхен" е отчасти базиран на реални събития и далеч не цели документална достоверност. Самият Спилбърг признава, че не се е придържал сляпо към фактологията, воден от една цел - да направи по-запомнящ се филм.
Въпреки безупречната външност на "Мюнхен", посланието му беше остро критикувано в някои еврейски среди. Филмът беше наречен "псевдо-противоречив", а Спилбърг, може би най-емблематичната кино-фигура в световното еврейство след Уди Алън, бе обвинен в липса на ясна позиция по темата. Все пак внушението, в този може би най-нехарактерен за Спилбърг филм е универсално - възмездието, постигнато с насилие ражда ново насилие. Колкото и банално да е, това клише най-добре изразява основната идея в "Мюнхен".
В "Мюнхен" Спилбърг си позволява да се шегува с популярния образ на евреите. Например ръководителят на операцията Авнер е предупреден да иска квитанции за всички разходи. В друга сцена той и офицерът от МОСАД Ефраим(Джефри Ръш) обсъждат качествата на арабската баклава. В друг емблематичен епизод, Организацията за освобождение на Палестина е настанена по погрешка в една и съща тайна квартира с контратерористите-евреи от френският им информатор.
В "Мюнхен" умело е представен е и телевизионния образ на тероризма, за който се заговори най-вече след събитията от 11 септември. В една от сцените е показан маскиран палестински похитител, който се показва на балкона на общежитието в олимпийското градче. В кадър е уловен и телевизорът в стаята, който показва сцената, заснета от телевизионен екип отвън.
Още по темата...
>>Официален български сайт
След събитията в Мюнхен, израелската министър-председателка Голда Мейер сформира наказателен отряд, който да издири и убие единадесет знакови фигури, свързани с атентата в баварската столица. Водач на групата е агентът от МОСАД Авнер Кауфман(Ерик Бана). Сред контратерористите има специалист по експлозивите(Матио Касовиц), "чистач", който заличава следите след всяко покушение(Киъран Хайндс), фалшификатор на документи(Ханс Цишлер) и перфектен стрелец(Даниъл Крейг, познат като новия Джеймс Бонд). Информацията за местонахождението на мишените се осигурява от мистериозен парижанин(Матио Алмарик) и неговият баща(Майкъл Лонсдейл като френски вариант на дон Вито Корлеоне).
Това накратко е историята в "Мюнхен". Филмът е богат на детайли, с интрига и напрежение. Костюмите и декорите са перфектно изпипани и връщат зрителя в началото на 70-те години.
Сценарият на "Мюнхен" е отчасти базиран на реални събития и далеч не цели документална достоверност. Самият Спилбърг признава, че не се е придържал сляпо към фактологията, воден от една цел - да направи по-запомнящ се филм.
Въпреки безупречната външност на "Мюнхен", посланието му беше остро критикувано в някои еврейски среди. Филмът беше наречен "псевдо-противоречив", а Спилбърг, може би най-емблематичната кино-фигура в световното еврейство след Уди Алън, бе обвинен в липса на ясна позиция по темата. Все пак внушението, в този може би най-нехарактерен за Спилбърг филм е универсално - възмездието, постигнато с насилие ражда ново насилие. Колкото и банално да е, това клише най-добре изразява основната идея в "Мюнхен".
В "Мюнхен" Спилбърг си позволява да се шегува с популярния образ на евреите. Например ръководителят на операцията Авнер е предупреден да иска квитанции за всички разходи. В друга сцена той и офицерът от МОСАД Ефраим(Джефри Ръш) обсъждат качествата на арабската баклава. В друг емблематичен епизод, Организацията за освобождение на Палестина е настанена по погрешка в една и съща тайна квартира с контратерористите-евреи от френският им информатор.
В "Мюнхен" умело е представен е и телевизионния образ на тероризма, за който се заговори най-вече след събитията от 11 септември. В една от сцените е показан маскиран палестински похитител, който се показва на балкона на общежитието в олимпийското градче. В кадър е уловен и телевизорът в стаята, който показва сцената, заснета от телевизионен екип отвън.
Още по темата...
>>Официален български сайт
Етикети: американско кино, ревюта
0 Comments:
Публикуване на коментар
<< Home