12.07.2006 г.

Антони Б. Христов: "Колите" е една смела продукция

Световноизвестната компания за анимационни филми "Pixar" взриви кината през 1995 г., когато на екран излезе първата пълнометражна 3D-анимация - "Играта на играчките". Успехът на лентата на Джон Ласитър създаде истинска блокбастър-върхушка с последвалите "Приключението на бръмбарите" (1998), "Играта на играчките 2" (1999), "Таласъми ООД" (2001), "Търсенето на Немо" (2003) и "Феноменалните" (2004). През тази година към визитката беше прибавен и "Колите", a се работи и по проектите "Ratatuille" и "Toy Story 3"; "Pixar" са отговорни и за направата на няколко великолепни късометражки, например "For The Birds" и "Geri's Game". Милиардите долари печалба и възторгът на публиката обсипват компанията както със злато, така и с безброй престижни награди. България може да се гордее с това, че сред екипа на "Pixar" откриваме името на сънародника ни Антони Б. Христов. С какво ново той и колегите му ще ни изненадат през тази година ще разберем на 4-и август, когато се очаква "Колите" да настъпят газта да дупка и у нас.

Благой Д. Иванов: Г-н Христов, как се озовахте в "Pixar"?

АНТОНИ Б. ХРИСТОВ: След толкова години в индустрията човек неизбежно си създава различни кръгове от колеги и познати, както и репутация. Именно такива контакти се оказаха решаващи за мен, без да съм подозирал нищо предварително. Но въпреки това човек трябва да се доказва непрекъснато. Американците казват, че ти си толкова добър, колкото е добър последният ти проект.

Това, че сте българин пречи ли ви или ви помага? Съществуват ли предубеждения в Холивуд и до каква степен те се променят, ако човек се докаже в областта си?

Това е интересен въпрос. Според мен е невъзможно човек да знае със стопроцентова сигурност дали по националност се възприема положително или негативно. Ако човек има по-пълна фигура или някоя друга специфична черта и търси причина за неуспеха си, често може да реши, че, видите ли, трудно е за тежки хора да успеят в кариерата си. Някои пък решават: "Аха, защото съм българин, нали?" Според мен американците като цяло са изключително толерантни към всякакви националности. Проблемът е комуникирането и не говоря за език в случая, а за установяването на чисто човешка връзка - нещо супер необходимо за удобните работни отношения. Не забравяйте, че всички сме хора. Повечето от нас нямат време или излишна енергия да се впускат в излишни философски въпроси и искаме само "да си имаме думата" с колегите си. Американци са ми помагали и са ме пласирали толкова често, че ми е трудно да си представя нещо различно, но не казвам, че е невъзможно други да имат по-негативен опит.

Последният филм, в който имате участие е тазгодишният хит "Колите". Вие сте се занимавал с разработването на персонажите... Разкажете повече за работата ви по филма?

При "Колите" аз се занимавах само със сцените. Филмът беше в продукция доста дълго - около пет години. Аз работих по филма около година и половина, понеже след "Търсенето на Немо" помогнах за известно време на "Феноменалните".

С какво "Колите" се отличава от другите 3D-анимации?

"Колите" продължава една традиция в "Pixar", която се състои в това да избираме различни теми и характерни типажи при всеки филм. Според мен е доста смела продукция, защото се впуска в територия, в която ако нещата не се направят точно, се рискува да се изпусне връзката с публиката. Говорещите коли не са нещо, което повечето от нас са готови да приемат, но начинът по който "Колите" е направен гарантира, че ще се хареса на всеки. Честно казано фактът, че това са коли не е нещо, върху което повечето хора се концентрират, гледайки филма. Атракцията ги ангажира веднага.

Как си обяснявате факта, че филмите на "Pixar" имат такъв невероятен касов успех? Къде се крие тайната - в сюжета, дизайна, героите?

Филмите на "Pixar" са успех, защото ние не седим около масата, чудейки се как да направим филми, които да бъдат касово успешни. Ние правим филмите, които искаме да видим и да ги харесаме както ние самите, така също нашите приятели и нашите деца. "Pixar" е компания, в която аниматорите и художниците са лидерите, за разлика от други компании, където тези, които диктуват са т. нар. "вратовръзки". Това според мен е тайната, колкото и семпло и невероятно да звучи.

Според вас има ли все още място в съвременното кино за двуизмерната анимация?

Честно казано не съм много сигурен дали имам категорично мнение по този въпрос. Не изключвам, че публиката вече е достатъчно "разглезена" от вида и от невероятните ефекти на 3D-анимацията, които продължават да се усъвършенстват с всеки следващ филм. Трудно е човек да се върне назад, когато свикне с нещо по-добро. Все пак, историята на филма е най-важното и ще бъда много доволен, ако някой ме изненада с успешен 2D-филм в бъдеще.

Какво ви е мнението за конкурентните заглавия в жанра, например поредиците "Шрек" или "Ледена епоха"?

Аз съм винаги щастлив да видя качество извън "Pixar". Конкуренцията е най-здравословния фактор за всяка индустрия. Достойната конкуренция дава значение на твоите постижения. Всеки от нас има нужда от някаква мярка за успех в каквото и да е начинание и обикновено тази мярка са околните.

Над какво работите в момента?

В момента работя по нашия нов филм, предвиден за 2008 г. Иска ми се да говоря за него, но няма как...

Още по темата...

>>Българска анимация в номиниран за "Оскар" филм
>>Animation Timeline

Етикети: , ,

Technorati profile

Powered by Blogger

Creative Commons License