24.11.2004 г.

Българска анимация в номиниран за "Оскар" филм

Метаморфоза: Пилета, които очакват да бъдат превърнати в хамбургери.

АМEРИКАНСКИ филм с българско участие е номиниран за "Оскар"-итe догодина.
Документалният Super Size Me на реж. Морган Спърлок е един от 12-те претендента за най-добър документален филм. В него има около 2 минути анимация, които са дело на българина Свилен Димитров".

Super Size Me е осъществен като своеобразен кино-експеримент. Режисьорът Морган Спърлок, който е и главно действащо лице, се подлага на "здравословна" диета, като в продължение на месец се храни само в Макдоналдс. Той винаги си поръчва най-големите порции, известни като super size, откъдeто идва имeто на филма. След това повръща от преяждане. Показано е и оперативно намаляване на стомаха на един от редовните клиенти на закусвалнята. В резултат на едномесечния eкспeримeнт здравето на Спърлок се влошава драстично и лекарите го молят да спре, ако иска да оцелее.

"Трябваше да анимирам двата вида клиенти според жаргона на Макдоналдс - т. нар. heavy и super heavy users. Първите ядат там 2-3 пъти седмично, другите-6 - 7 пъти", обяснява Свилен Димитров. Аниматорът раздвижил специална машина, която превръща пилетата в хамбургери. Българинът e нарисувал и символа на закусвалнята - клоунът Роналд МакДоналд, който пълни с боклук Емпайър Стейт билдинг.

Капиталисти: Собствениците на Макдоналдс в очите на Свилен Димитров.

Преди да бъде номиниран за "Оскар", филмът взе престижната награда за режисура на фестивала на независимото кино в Сънданс през януари т.г. През март Макдоналдс обявиха, че някои от менютата им няма да се продават в super size размер и официално отрекоха този ход да е провокиран от негативното отношение на филма. Super Size Me е една от най-язвителните критики срещу веригите за бързо хранене в САЩ и в частност срещу Макдоналдс. Филмът направи солидния за документален филм боксофис от $516 641 през първия уикенд, когато беше показан едва в 41 кина. Той попадна в десетката на най-касовите филми в САЩ, заедно с хитове като "Хари Потър и затворникът от Азкабан", "Троя" и "Шрек 2". До момента той е донесъл на създателите си повече от $11 млн. долара само в Щатите и е може би най-добрият пример за успешен документален филм с нищожен бюджет.

Аниматорът Свилен Димитров:
Понякога хапвам в Макдоналдс!


Fast food: Аниматорът обича Макдоналдс. СНИМКА: Крум Стоев

24-годишният Свилен Димитров е завършил анимационна режисура в НАТФИЗ. Автор е на няколко късометражни анимационни и игрални филма, повлияни от творчеството на Тим Бъртън и Уолт Дисни.

- Г-н Димитров, как приeматe номинацията?

- Радвам се, но не го чувствам като свое постижение. Работих върху анимацията по седмица и половина за всеки от четирите епизода. Трябваше да ги направя бързо. Американците не държаха особено на качеството.

- Любим епизод от филма?

- От анимационните - пилетата, които стават на хамбургери, както и когато Морган Спърлок намери къдрав косъм в сладоледа си и повърна от преяждане.

- Харесвате ли Макдоналдс?

- Понякога хапвам там. Харесвам хамбургерите МакФиш с рибно филе. Ако има играчка, задължително си купувам цяло меню.

19.11.2004 г.

"Александър": епичен провал по холивудски


Щастливи: Стоун и Джоли на премиерата в Холивуд.

EПИЧНАТА история на Александър Велики удари с цялата си сила щатските киносалони тези дни. Централната роля в новия хит на Оливър Стоун е поверена на звездата Колин Фарел ("Телефонна клопка" и "Специален доклад"). Партнират му Анджелина Джоли (майката на Александър), Вал Килмър (Филип Македонски) и Антъни Хопкинс (Птолемей). Декорите са грандиозни, а епичното действиесе разпростира от Персия до заснежените планини на Индия. По предварителни прогнози "Александър" има реалния шанс да стане най-добрият исторически филм на всички времена...

Всъщност "Александър" се очертава като най-епичния... холивудски провал на годината. "Уорнър Брадърс" отложи премиерата, насрочена за 5 ноември, защото се страхуваше от конкуренцията на анимационния касоразбивач "Феноменалните", който прибра впечатляващите $70 млн. в първия уикенд. "Александър" на Стоун трябваше да излезе в една и съща година с "Александър Велики" на Баз Лурман. Австралиецът подготвяше своя версия, с участието на Леонардо ДиКаприо, но отложи реализирането до 2006-та. Стоун въздъхна облекчено, но това няма да го спаси от фиаското, сполетяло не особено успешните "Троя" и "Крал Артур".

Преди време Оливър Стоун показа филма си на група критици, но те не му се отблагодариха с добро. "Абсолютна бъркотия. Историята не сработва и актьорската игра е без вдъхновение. Като цяло филмът сякаш е събиран парче по парче", написа един от тях сред прожекцията. Отзивите на обикновените зрители също са отрицателни. Смях в залата и тълпи от напускащи хора съпътстваха щатската премиера на филма, състояла се на 16 ноември в Холивуд. Непрекъснати ретроспекции и скокове в бъдещето объркват историята, която без това страда от твърде много патетични речии малко действие.

Особено комичен бил ирландският акцент на "гъркът" Фарел. "Звучи като дъблински шофьор на автобус", призна човек от снимачния екип преди време. За капак черните корени в основата на изрусената коса на Фарел лъщели през цялото време. Всеки път, когато бисексуалният Александър поглеждал многозначително някого от своя пол, залата избухвала в смях. Операторската работа също куцала, въпреки че някои бойни сцени били заснети с осем камерии повече от 1000 статисти. "Ще се намери ли най-накрая някой оператор, който не страда от Паркинсон. Не всички битки са се провеждали по време на земетресение", пита зрител след премиерата на филма.

"Александър" беше пред провал още на етап снимки. В една от бойните сцени Фарел дотолкова се разгорещи, че наръга с кама партньора си Гари Стреч. Три дни преди края на снимките лудият ирландец се напи и счупи глезена и китката си. Финалът беше още веднъж пред провал, когато се разбра, че филмът е заснет на дефектна лента. Стоун трябваше да се върне в Мароко и да заснеме сцените отново.

За капак, три дни след премиерата на филма се разбра, че група гръцки адвокати ще съдят "Уорнър Брадърс" и Стоун заради това, че е представил Александър като бисексуален.


15.11.2004 г.

"Жул и Жим" на Бертолучи

"Мечтатели"(2003)
Dreamers, The
Драма, 112 мин.
Режисьор: Бернардо Бертолучи
Сценарист: Гилбърт Адеър
Оператор: Фабио Чанкети
Участват: Майкъл Пит, Ева Грийн, Луи Гарел, Робин Ренучи, Ана Ченслър и Жан-Пиер Лео


Menage a trois: Гарел, Пит и Грийн

"Мечтатели" е третият филм, който Бертолучи снима в Париж, след "Конформистът"(1970) и "Последно танго в Париж"(1972). На пръв поглед той изглежда като неуспешен опит за пресъздаване на студентските бунтове през пролетта на 68-а. Но Бертолучи не пуска главните герои на улицата. Той ги затваря в огромен апартамент и прави плътски филм, провокиращ еротични копнежи.

Поразително е усещането, че 64-годишният Бертолучи снима "Мечтатели" като дебютант. С невероятно свежо чувство и така сякаш тепърва открива азбуката на екрана. Сюжетната логика на моменти е заменена с чисто кино. Бертолучи представя седмото изкуство като генератор на реалности. Като висша сила, която диктува действителността и голяма част от действията на главните герои, които повтарят сцени от гледани филми в истинския живот.

"Мечтатели" е пропит от особена визуална прелест. Т. нар. opening shot е просто поразителен. Вероятно един от най-добрите правени някога, съчетан по неповторим начин с музиката и простите, но кинематографични титри, които напомнят работата на Соул Бас. Интериорните сцени, които преобладават като цяло са добре овладяни и със завладяващо предадена атмосфера.

"Само французите могат да направят кино в дворец", казва американецът Матю (Майкъл Пит) в началото на филма. Противоречието "американец в Париж" звучи интригуващо дотолкова, доколкото янките винаги са изпитвали смешен пиетет към всичко френско. "Мечтатели" разработва умерено и по впечатляващ начин тази тема. За Матю французите са голяма загадка. Разказът се води най-вече от неговата гледна точка и това обяснява пълната липса на логика в някои части на действието. Матю, който е израсъл в типично американско семейство от средната класа, попада в стар парижки апартамент пълен с мистерии. Голяма част от нещата, на които става пряк свидетел са повече от странни. Инцеста между близнаците Тео (Луи Гарел) и Изабел (Ева Грийн) не получава своята логична обосновка да края на филма. Сцената сякаш се е случила в съня на Матю, провокирана от киноманската му фантазия. "Мечтатели" не е "Жул и Жим", но прилики между двата филма съществуват. Една от тях, която не бива да бъде пропусната е дебютантката Ева Грийн-поразително копие на ранната Жана Моро.

13.11.2004 г.

Кой е Филмът на тазгодишната Киномания?

Успешната политическа кариера на актьора РОНАЛД РЕЙГЪН дължи много на случайността. Покойният американски президент започва да играе във второстепенни холивудски филми през 1937 г. срещу $200 на седмица. Постепенно ролите му стават все по-сериозни. През 1941 г. Рейгън се явява на кастинга за главната роля във филма "Казабланка", но бива изместен от Хъмфри Богарт. Критиците твърдят, че светът едва ли щеше да бъде същият, ако Рейгън беше изиграл ролята.
Technorati profile

Powered by Blogger

Creative Commons License